I den moderna världen av internetmarknadsföring och sökmotoroptimering så är en sökordsanalys ett måste för att dina webbplatser ska få bästa möjliga publika exponering. För att få ditt innehåll framfört för dina besökare måste du göra det relevant för människor att besöka webbplatsen och optimera den för att vädja till sökmotorer. Några nyckelfraser är nästan omöjligt att få bra ranking för, medan andra kan snabbt och enkelt få hög ranking. En sökordsanalys av dina konkurrenter kan avslöja dolda nischer eller marknader som är överfulla och som därför kan komma att bli en kamp för att erövra, därför är att göra just en sådan ett av våra bästa tips för sökmotoroptimering.
De flesta sökordsverktygen ger dig en idé om hur konkurrenskraftig en viss fras kommer att bli. I teorin skulle du med fördel välja den minst konkurrensutsatta med till exempel över 500 visningar per månad för en lyckad kampanj. Det finns många aspekter av SEO, men i denna artikel kommer vi att diskutera tillbakalänkar. Att ta reda på hur många inlänkar dina konkurrenter har kommer att låta dig veta om ett ord eller en fras är lätt att få bra placeringar på Google för eller svårt.
Det är genom en sökordsanalys av dina konkurrenters nyckelord som ger dig det exakta antalet tillbaka länkar som dina bästa konkurrenter har. Detta beräknas vanligen på de inlänkar som de första 10 resultaten på Googles förstasida har. Om antalet sökresultat för en fras har mindre än 1000 tillbaka länkar har du en god chans att kunna ranka bättre än dem med bara lite SEO. Detta är dock något oklart. Hur kraftfulla och auktoritativa inkommande länkar är spelar en också viktig roll.
Några gratis verktyg som SEOlog.com och SEOchat.com har fria ”nyckel sökord program” för att ta reda på hur tufft det kommer att bli att få kunna få bättre placeringar än dina konkurrenter, de fungerar som en form av sökordsanalys.